Design van de Aira 22

Design van de Aira 22

Ons uitgangspunt was een open boot te ontwikkelen met meer comfort en betere zeileigenschappen dan de vorige generatie open boten.

We liepen al een paar jaar rond met het idee dat er een opvolger moest komen voor de meer dan 50 jaar oude designs van de vorige generatie boten, maar wisten eerst niet welke kant dat op moest gaan.

Een uitgangspunt was ook dat het een goed geprijsde boot moest worden. De boot moest zo ontworpen zijn dat hij eenvoudig te bouwen is. En met een goede prijs kunnen we er veel bouwen wat de bouwkosten weer acceptabel houdt.

Na veel nadenken en overal rondkijken vonden we de oplossing in een boot met comfortabele zitbanken, gecombineerd met de lijnen van een moderne sportboot. Designbureau Simonis-Voogd werd ingeschakeld om een goed ontwerp te maken.

Bedenker Jos Snijders Blok en designer Maarten Voogd (met dochter)

De boot moest zelflozend zijn, voldoende stabiel en zonder open spiegel. Het moest een boot worden die zacht van karakter is en vriendelijk om je heen zit.

We hebben een half jaar lang houten modellen gebouwd op ware grootte om het interieur goed te krijgen, met de juiste knikjes in de zitting en rugleuning van de banken en de juiste afronding in de kuiprand om toch goed op dek te kunnen zitten en desnoods hangen.

Eerste houten model op schaal 1:1

De zelflozende vloer en goede zitmogelijkheden op de bankjes binnen en op het dek zorgde voor een boot met veel vrijboord, waardoor er over de zijkant eigenlijk geen water in de kuip komt.

We zijn, met een goede mechatronicus, aan het werk gegaan om een eigen elektrisch ophaalbaar systeem te ontwikkelen voor de Aira. Het moest in het achteronder passen en gemakkelijk in gebruik zijn. Dat is uiteindelijk gelukt en is ons huidige systeem geworden met een 1.5 kW elektromotor.

Ontwerp van de elektromotor

We zorgden voor veel stabiliteit door de grotere breedte, ook naar achteren, van een sportboot. De keuze voor een loden bulbkiel maakte de stabiliteit nog beter. We hebben nu veel stabiliteit van de vorm en veel stabiliteit van het gewicht van de loden bulbkiel.

Door de grote stabiliteit konden we de er een flink zeiloppervlak en een flinke gennaker op zetten zodat de boot uitstekend loopt.

We kozen ervoor de giek hoger te zetten om je hoofd niet te stoten, maar nog meer om altijd, ook bij helling, alle boten aan lij te kunnen zien.

In overleg met de designer kozen we voor een modern zeilplan met square top grootzeil met losse broek en een korte fok die voor de mast blijft en flink naar binnen geschoot kan worden voor goed hoog aan de wind zeilen. Met de zeilmaker kozen we voor 4 latten in het grootzeil voor een beter profiel en een rustiger gedrag bij klapperen.

Met veel kleine stapjes werd het zo uiteindelijk de nieuwe generatie open zeilboot en Daysailer.

Wil je meer weten over de Aira 22? Mail naar info@airaboats.nl of bel met +31 (0) 515 218400